Okategoriserade Rasism

Vi är alla vardagsrasister

22 mars 2016

Jag känner att vi (igen) måste tala om ordet ”rasist”. Rasist är inte synonymt med till exempel skällsordet rövhål. Man kan vara ett rövhål (till exempel sparka små hundar, alltid låta sina vänner betala i baren och skattesmita) utan att vara rasist, däremot är man automatiskt ett rövhål om man är rasist. Vad jag menar är att rasist inte är en random förolämpning man slänger ur sig när man är arg på någon. En rasist är en person som tycker att folk med ljus hudfärd eller en viss etnicitet är överlägsen människor med mörk hudfärg.

Eftersom världen vi lever i (ja, inklusive Norden och USA där jag för tillfället bor) är djupt strukturell rasistisk där vi med ljus hudfärg gynnas och folk med mörk hudfärg systematisk diskrimineras blir vi såklart påverkade och kan ibland göra rasistiska handlingar och säga rasistiska saker, utan att aktivt tycka att människor har olika värde. Vi kanske utgår från att folk från ett visst land är mer benägna att stjäla, begå våldtäkt eller ljuga än folk från landet vi själva bor i. Vi kan tycka att det är lite enklare att anställa en person med ett namn och utseende vi är vana vid och vi tycker i hemlighet, trots att vi kanske knappt vill erkänna det för oss själva, att folk från vår egen kultur är lite hederligare, renare och pålitligare.

Ingen av oss identifierar oss själv som rasister, inte ens Timo Soini, ordförande för det parti som gång på gång uttalar sig rasistiskt vill ha något att göra med ordet rasist. Herregud de är ju äckliga de där rasisterna Ku Klux Klanare, White Power och Sieg Heil, men vardagsrasismen som ligger och lurar i hur vi ser på, tänker om och behandlar människor med annan etnicitet, den är också rasistisk.

Som vit med nordiskt pass kan det vara svårt att se sina egna privilegier. Men som sagt, man kan tänka rasistiska tankar, uttala rasistiska kommentarer, man kan utföra rasistiska handlingar utan att vara rasbiolog. Men det betyder inte att det är okej, därför måste vi (jag också) rannsaka oss då och då och fundera över varför vi ser på vissa människor på ett visst sätt. Det räcker inte med att säga: ”Jag är inte rasist” eller ”Mina handlingar är inte rasistiska” i ett rasistiskt system måste man aktivt jobba för att inte sugas in i vardagsrasismen.

Jag är inte längre duktigast
Justin Bieber och Jocke Berg

You Might Also Like

13 Comments

  • Reply Hara 22 mars 2016 at 21:03

    Håller med om att vardagsrasismen är så gott som osynlig. Har tänkt att vi västerlänningar inte riktigt vill att vardagsrasismen tydliggörs för då kommer medvetenhet om att vår materiella välfärd delvis indirekt bygger på billiga råvaror och billig arbetskraft som finns någonstans längre bort utom synhåll.

    En liten episod för någon vecka sedan:
    Går hemmåt en se natt genom en park i (halv)norra Helsingfors. Lite framför mig går en man och kvinna lite vingligt och sådär omfamnande, ålder kanske 30-40. Lokala krogen nära så jag antar att de kommer därifrån. Mannen rycker spänt till när han märker mig bakom. Helt naturligt tänker jag som har en ganska rask gång. Sedan hör jag hur mannen lättande utstöter ”..ah.. suomalainen….”. Fördomar, rädsla, vilja att imponera på partnern i vardagsnatten?
    Känner mig lite obekväm och skyndar snabbt förbi.

    • Reply Peppe Öhman 24 mars 2016 at 19:45

      Exakt så är det, men det blundar vi helst för.

      Och tänk att mannen verkligen sa ”Ah suomalainen!” högt. Som om alla finländare är vita och snälla och alla med märk hudfärg inte är finländare och onda.

  • Reply Egon 22 mars 2016 at 22:37

    Men ja precis. Jag irriterar mig mkt på de som hävdar att de behandlar alla lika och/eller inte har några fördomar/inga agerar utifrån dem. Alla har fördomar, alla agerar utifrån dem på ett eller annat sätt. Steg ett måste ju vara att bli medveten om sina fördomar, vilket blir jävligt svårt om du hävdar att du knappt har några.

    • Reply Peppe Öhman 24 mars 2016 at 19:43

      Håller med. Att tro att man inte alls är påverkad av kulturen man växer upp i är bara naivt.

  • Reply Monika 23 mars 2016 at 00:19

    Igår stod jag i bankomatkön och det satt en färgad kille snett framför, så det var lite oklart om han också köadeeller ej. varpå jag frågar honom _på engelska_ om han stod i kön. Automatisk respons. Skämdes lite grann och upprepade frågan på svenska. Det är väl också ett utslag på undermedvetna stereotyper.

    • Reply Peppe Öhman 24 mars 2016 at 19:42

      Jag har gjort samma sak och usch så man skäms. Men kanske det inte är så farligt?

  • Reply Monika 23 mars 2016 at 00:23

    Här kan man för övrigt testa sina implicita preferenser (alltså stereotypa fördomar), t.ex. svarta-vita, ung-gammal och massor till. Med hyfsad vetenskaplig förankring. https://implicit.harvard.edu/implicit/takeatest.html

  • Reply Nisse 27 mars 2016 at 20:49

    ”En rasist är en person som tycker att folk med ljus hudfärd eller en viss etnicitet är överlägsen människor med mörk hudfärg.”
    Fel, en rasist är en person som tycker folk med viss etnicitet eller hudfärg är överlägsen människor med annan hudfärg, oavsett hudfärgen ifråga. Varför skulle inte svarta och asiater kunna vara rasister lika bra som vita? Vi är ju alla bara människor och idioter finns bland alls folkslag.

    • Reply Peppe Öhman 28 mars 2016 at 08:34

      Nej Nisse, du har fel. Det finns ingenting som ”omvänd rasism”. Vita människor diskrimineras inte systematiskt pga sin hudfärg. Tvärtom är det ett privilegium att vara vit.

  • Reply Nisse 28 mars 2016 at 09:00

    1. Varför skulle rasism nödvändigtvis behöva vara systematisk, den kan också vara individuell. Om en ickevit beter sig nedsättande eller begår våld mot en vit p.g.a. dess hudfärg, vad ska man kalla det om inte rasism? Bara att sparka uppåt?

    2. Ta t.ex. och titta på vad som hänt i Zimbabwe sedan år 2000, där har du fall där vita förtryckts systematiskt till den grad att de flesta flytt landet. Det har bokstavligen begåtts etnisk rensning på vita. Alltså antar jag det måste vara rasism mot vita enligt ditt resonemang.

    3. Allt prat om att vita inte kan utsättas för rasism tycker jag sist och slutligen bara är ett sätt att göra ickevita immuna mot all kritik. Är du vit så är du priviligierad och ska hålla käft. Att säga att alla vita är priviligierade är en stereotyp och fördom, precis lika mycket som att säga att svarta är primitiva eller nåt sånt. En fördom med en klar agenda, att framställa vita som ständiga förtryckare och svarta som ständiga offer som inte behöver ta något eget ansvar. Titta på individ istället för hudfärg.

    • Reply Peppe Öhman 28 mars 2016 at 11:45

      Vita kan givetvis utsättas för oförrätter, men rasism är det inte. Det finns ingenting som omvänd rasism.

  • Reply Lisa 12 oktober 2016 at 07:10

    Jag håller helt med om att det inte finns någon omvänd rasism mot vita.
    Däremot tycker jag att det är ganska vanskligt att bara prata om vithet och icke vithet.
    Då osynliggör man ju bland annat vita judar, vita slaver, vita samer och vita romer som drabbats och fortfarande drabbas av rasism.

    Jag har aldrig bott i USA , men jag kan föreställa mig att begreppet arisk för att inte tala om begreppet germansk inte på långa vägar haft samma betydelse där som här och därför är det inte konstigt att den amerikanska antirasistiska rörelsen bara använder begreppet vit.

    Det som är konstigt är däremot att den antirasistiska rörelsen i Norden i så stor utsträckning börjat använda sig av vithet som de enda möjliga parametrarna för att rasistiskt dels in människor.

    Har vi i så snabbt glömt vår egen historia och helt ersatt den med den amerikanska?
    Det tycker jag isåfall är sorgligt och tragiskt.

    Balkanflyktingarna på 90-talet utsattes för rasism med nazistiska inslag trots att väldigt många av dem var vita.
    Det var inte något som gick att reducera till ”white passing ” som man brukar prata om i USA eftersom mycket av den rasistiska argumentationen gick ut på att det var sämre sorts folkgrupper med en sämre kultur som kom även om de råkade vara vita.

    Och det var ju knappast för att folket i nordöstligaste Sverige inte var vita eller betraktades som vita som representanter för svenska staten åkte och tvångsmätte deras skallar så sent som på 50-talet. Vad det handlade om var att man misstänkte att de var östbalter, vilket ansågs vara en lägre stående ”ras” än den ariska/ germanska.

    Man kan tycka att det har noll bäring på dagens rasistiska klimat men faktum är att för bara något år sedan deklarerade flera högt uppsatta representanter för ett svenskt riksdagsparti att samer, judar och tornedalingar är inte svenskar och hör inte till nationen.

    Jag skulle vilja formulera det så att vita kan visst utsättas för rasism men inte för att de är vita i sig utan för att de tillhör en viss folkgrupp eller har ett visst ursprung .

    Däremot kan inte vita inte utsättas för rasism för att de är vita i sig och alltså håller jag som sagt helt med dig om att det inte finns någon omvänd rasism.

    • Reply Peppe Öhman 12 oktober 2016 at 07:15

      bra poäng.

    Leave a Reply