Feminism

Måste man dela på föräldraledigheten?

27 april 2016

Den svenska feministen Lady Dahmer skriver om hur hon och hennes man inte kommer att dela på föräldraledigheten när de får barn om några månader. Om hur kvinnor inte magiskt kommer att bli attraktiva på arbetsmarknaden bara för att papporna stannar hemma, om hur vi måste sluta ifrågasätta amning (vah? har någon någonsin ifrågasatt amning?) och hur föräldraledighetstiden bara är en kort tid i ett barns liv och papporna kan vara aktiva senare och på ett annat sätt.

Det ÄR omöjligt att leva ett helt jämställt liv i ett patriarkat. Vi kan skriva om det, prata om det, försöka lära oss mera om hur vi ska bli jämställda, men eftersom hela systemet delar in kvinnor och män i olika fållor med olika status, egenskaper och uppgifter är det svårt, nej vet ni omöjligt, att göra precis allting feministiskt korrekt. Jag fattar ångesten en så berömd feminist som Lady Dahmer känner när hon bryter mot en av de mest grundläggande feministiska strävandena: Båda föräldrarna har lika mycket ansvar för barnen. Och jag håller med henne om att en individ inte ska bestraffas för ett unket system.

Det jag inte alls håller med henne är att arbetsmarknaden ändå inte förändras genom delas föräldraledighet. För det gör den visst. Bara genom att jämföra med USA där kvinnor ofta blir hemmamammor bara för att det inte existerar någon som helst föräldraledighet och barndagvård är svindyrt. Och det är inget fel på att vara en homemaker, det är bara det att man då blir ekonomisk beroende av sin man (ursäkta heteronormativiteten här), förlorar em stor del av son pension (redan nu är pensionerade kvinnor de fattigaste i Finland, antar att det inte ser annorlunda ut i USA) och möjligheter att göra karriär för att kunna försörja sina barn ifall den arbetande partnern en dag inte längre finns i ens liv. Att de nordiska länderna har lagstadgad föräldraledighet och dessutom uppmuntrar papporna att ta ut en del av dem har gjort att enormt mycket fler pappor stannar hemma och skapar tidiga band med sina barn samt får en förståelse om hur tungt det är att vara hemmavarande småbarnsförälder. För att inte tala om att långsamt få arbetsgivarna att inse att både kvinnor och män kan bli föräldrar. Fine att vi är låååångt ifrån lika ännu, men rör oss i alla fall åt rätt håll. Föräldraledigheten är inte den ultimata eller den universella lösningen på patriarkatet, men spelar en stor roll.

Att papporna kan ta ansvaret senare i barnets liv klingar också lite falskt. Det är extremt svårt att förändra vanor och plötsligt en dag bli jämställda. Den som sköter hem och barn, vabbar och planerar matsäckar kommer med största sannolikhet att fortsätta göra det också efter att hen (who am I kidding: hon) börjat jobba. Mitt eget bästa jämställdhetstips är att vara jämställda från första deijten.

Men en individ kan inte ta skulden för att ett system suger, så låt Lady Dahmer göra som hon vill. Men se heller inte det hon väljer som ett gott exempel. Ju fler av oss som visar att kvinnor kring trettio på arbetsmarknaden inte är en större risk än män kring trettio, som visar att pappor kan vara lika viktiga föräldrar som mammor och som anstränger sig för att leva så rättvist som möjligt, desto närmare en jämställd värld kommer vi.

Foto: Anna Maria Fotograf.

Inuti Amy Schumer
Vita knarklangare

You Might Also Like

29 Comments

  • Reply Tove N 27 april 2016 at 17:25

    Ja, amningen ifrågasätts hela tiden. För mig var det viktigt med babystyrd avvänjning, och då skulle det inte ha gått att börja jobba efter 6 mån eller ens 1 år. Och det här ifrågasätts förstås, folk förstår inte att flaskan kan förstöra amningen och varför amningen är så viktig för en del.

    • Reply Peppe Öhman 27 april 2016 at 19:45

      Så intressant. Jag hade för mig att de som inte ammade var de dåliga mammorna.

      • Reply Tove N 27 april 2016 at 21:53

        Vi är alla de dåliga mammorna. Jag känner mig dömd för mina val av någon oberoende vilka valen är. Jag vågar inte säga till folk att jag inte ger sonen godis, fortfarande ammar till sömns eller lät honom lära sig helordsmetoden när han var två. Jag är rädd att andra t.ex. tycker att jag är för präktig när han inte får godis, inte alls den där avslappnade bra mamman, medan någon som ger godis tycker den igen blir dömd. Så det är väl vad man tar åt sig av.

        • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 15:56

          true that!

        • Reply SMH 27 juni 2018 at 01:27

          Supersent svar, men detta ar sa sant: ”Vi är alla de dåliga mammorna.” Satts upp pa min toalettdorr nu, for att paminna mig om att vi alla for sa gott vi kan utgaende ifran vara egna forutsattningar.

  • Reply Jennifer 27 april 2016 at 22:55

    Du skriver alltid så intressant och spot-on och pedagogiskt osv, tack!

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 06:56

      Tack! <3

  • Reply Etta 27 april 2016 at 23:32

    Het potatis- amning och föräldraledighet.
    14 år sedan var det en galen amningshyseri och med första barnet hade jag inget annat än ont samvete för att inget funkade. Men nya avkomman har jag upplevt lite mer avslappnad syn från Bvc håll, däremot tror jag att kvinnor som ammar länge blir mer ifrågasatta (tror jag!). Föräldraledighet, håller med dig Peppe, det finns inga genvägar till jämlikt jobb/ pension om den inte delas något så när lika.

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 07:41

      Jag tror också att råden vi får ändras med tiden. Kan vara bra att komma ihåg då magkänslan säger en sak och normen en annan.

  • Reply jooles 28 april 2016 at 00:07

    Oj oj. Alla väljer som det passar dom bäst. När det är sagt så kan jag säga att med ettan fanns det inga alternativ än att jag var hemma. Hur man än vänder på det så kan man inte försörja tre pers på studiestöd och vårdledighet. Men den här gången när jag kommer att ha pappren) och tex kan få arbetslöshets understöd om inte ett jobb uppenbarar sig genast) så blir det andra bullar. Det var mitt krav och mannens önskemål inför tvåan. Visst tycker jag att det är lite trist att avstå från de sista månaderna men å andra sidan så vet jag nu inte om de var ”mina” ändå. Jag måste dessutom ut i arbetslivet om jag någonsin ska få fäste där…

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 06:58

      Håller helt med om att alla ska välja det som passar dem bäst, MEN om nu finländska staten håller sitt löfte om att jobba för jämställdhet borde det självklara vara en individualiserad föräldraledighet där båda föräldrarna får ett visst antal månader att ta ut. Sen får man fortfarande välja precis som man vill, men om man vill att staten ska betala för det måste man dela lika.

  • Reply Anna 28 april 2016 at 00:30

    Åh som jag håller med dig, jättebra inlägg!

    Jag och min man har delat föräldraledigheten på hälften, med första barnet var jag hemma en längre period först och sedan han lika länge, och med andra barnen var vi båda hemma i två månader (sån sjuk lyx 🙂 ) och sedan jobbade vi halvtid båda två (jo, det går att kombinera jobb med amning).

    I vårt fall har detta varit helt avgörande för att leva så jämställt vi kan, och jag tycker att vi har blivit mer jämställda sedan vi fick barnen. Nu har båda full koll på vad som behöver göras i hemmet/med barnen och det är inte bara en av oss som ser när det behöver städas/köpas tvättmedel/packas matsäck osv.

    En aspekt som också är viktig för mig är att våra barn får växa upp och se att en pappa och en mamma är likvärdiga föräldrar, en pappa kan ta hand om en bebis precis lika bra som en mamma och vardagslivet är lika välfungerande när mamman är på affärsresa som när pappan är bortrest. Dessutom lär de sig att båda våra jobb och andra aktiviteter utanför hemmet är lika viktiga, vi försöker att inte prioritera någons karriär/fritidsintressen över den andras.

    (Sorry för heteronormativ kommentar, vet att många familjer inte ser ut såhär men min gör)

  • Reply Ia 28 april 2016 at 00:35

    Jag håller med Tove N om att vi alla är dåliga mammor, oberoende av val. Ammar man från 0-4 månader så är man relativt safe, men allt annat, både amning och icke-amning ifrågasätts till och med på rådgivningen.

    Och amningen och föräldraledigheten (åtminstone i Finland) hör ju ihop såtillvida att vill man amma ”fritt”, så är det nog tidigast vid 9 månader som man bekvämt kan börja vara borta 8 timmar i sträck varje dag, och då är föräldraledigheten slut. ”Men kan man inte pumpa då?” säger någon och ifrågasatte därmed amningen..

    Jag är ABSOLUT för alla metoder att få fler pappor att stanna hemma längre, men det nuvarande systemet (åtminstone i Finland) kräver nog då att man ifrågasätter amning.

    • Reply Ia 28 april 2016 at 00:44

      Förlåt.. Där vid min kommentar om att till och med rådgivningen ifrågasätter ditt val oberoende av vad det är idkade jag nog lite anekdotisk argumentering. Poängen var hur som helst att man helt enkelt inte kan göra rätt när det gäller amning. Enklast då att konstatera att man inte heller kan göra fel och göra just som man vill..

    • Reply Ia 28 april 2016 at 01:10

      Men.. För att riktigt spamma ditt kommentarsfält, så sjukt bra skrivet! Och bortsett ifrån den där lilla parentesen så håller jag helt och hållet med dig.

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 07:07

      Här i USA är faktiskt en amningspump det ENDA mammor får av staten så att de ska kunna börja jobba nån månad (eller vecka) efter att ha fått barn. I mina öron låter det lite absurt, men det gör väl alltid nya samhällsnormer.

  • Reply hanna 28 april 2016 at 00:40

    Blev så förvånad över hur enstämmigt det var i kommentarsfälten: ”Det är min familj och mitt val, sluta skamma mig och skit i hur jag gör, du” Jag förstår att det utifrån ett individperspektiv kan vara svårt att dela på föräldraledigheten – att man av olika skäl inte vill, kan eller anser sig kunna göra på ett annat sätt. Men att försvara det med att ”det ändå inte spelar någon roll”, det är där det brister för mig. LD:s blogg är ju en plattform där strukturer och konsekvenser av olika beteenden brukar kunna nagelfaras in i minsta detalj. Men här tog det bara stopp. Just här spelar det tydligen ingen roll. Just här verkade alla tappa sin analysförmåga. Vilket för mig blev väldigt konstigt.

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 07:39

      Ja så sant. Det verkar vara jättesvårt att lyfta blicken från individ till samhällsstruktur.

  • Reply Marina 28 april 2016 at 05:24

    Sjukt svår fråga. Tycker att LD kanske lite förenklar. Självklart blir vi inte jämställda över natten, men det är en bra bit på vägen om arbetsgivare blir tvungna att också ”misstänka” att män i 30-års åldern kommer att blir föräldralediga. Och även om man inte ska ta det till personnivå förstår jag att man blir provocerad av att LD inte lever som hon lär så att säga. Lite som att en miljöpartist skulle köpa en SUV liksom. Själv är jag superkluven och läser dels skräckhistorier om hur ens barn blir traumatiserade för livet om man inte helammar tills de är två, och håller dem borta från dagis tills de är fem, men dels är min personliga övertygelse att vi också ur ett rent ekonomiskt perspektiv inte har råd att ha en massa kvinnor hemma en lång tid. Både ur individuellt och ur samhällsperspektiv. Jag hade i mitt jobb förmånen att träffa en mycket viktig samhällspåverkare i Finland häromdagen, och blev glad över att han – man i 60årsåldern – betonade hur viktigt det är att föräldraskapet berör båda föräldrarna och att det kortsiktigt att som arbetsgivare att se eventuell föräldraledighet som något negativt. Han påpekade också att de flesta kvinnor han har rekryterat har begärt en ingångslön på ca 1000€ mindre än han hade väntat sig och att han då brukar överraska dem under löneförhandlingen med att säga att de får en tonni extra. Han menade att det är billigare för honom på lång sikt att ha motiverade arbetstagare som inte går omkring och grubblar över om de får mindre än sina manliga kollegor.

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 07:38

      Fin historia om samhällspåverkaren! Sen tror jag ärligt talat att det blir riktigt jävla bra folk av de flesta av oss oberoende av amning och dagisstart. Tycker inte att ”barnen i kläm” är ett så starkt argument. Men men vad vet jag.

  • Reply Lisa 28 april 2016 at 06:40

    Det är nog betydligt lättare att kombinera amning och att dela lika i Sverige än i Finland. I Sverige har man rätt till 13 månaders ledighet med 80 procent av sin inkomst om man tar ut alla dagarna utan att ”dra ut” på dem. Utöver det har man tre ”garantimånader” där ersättningen är 4000 efter skatt.

    Såvitt jag förstår har man i Finland nio eller tio månader med ersättning byggd på inkomsten. Tre -fyra månader hit eller dit kan göra stor skillnad om man både vill amma och dela lika.

    En annan skillnad mellan Sverige och Finland är att i Sverige tar barnomsorgen inte emot barn under tolv månader. Visserligen kan dispens för att få börja tidigare ges i mycket speciella fall, men det är väldigt ovanligt. De flesta barn i Sverige börjar dock i barnomsorg betydligt senare än tolv månader, ofta när de är omkring 1, 5 år eftersom de allra flesta föräldrar ”drar ut” på föräldradagarna. Många svenska par som delar på föräldraledigheten och är hemma lika länge är alltså hemma omkring nio månader var.

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 07:36

      Ja verkligen, Sverige ligger som vanligt i framkant. I Finland hoppas jag att man inför 6+6+6 systemet så fort som möjligt.

  • Reply Anna 28 april 2016 at 08:38

    Kan du förklara för mig vad som händer om mannen ej kan ta ut sina 6 månader (pga nystartad egen firma)? Betyder det att jag måste tillbaka på jobb innan barnet är ett halvt år och vi även går miste om de sista sex månaderna? Vad händer då med rätten att stanna hemma tills barnet är tre år?

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 08:55

      Lätt: 6+6+6 systemet går ut på förlänga föräldraledigheten så att någon av föräldrarna är hemma tills barnet är ett och ett haövt år gammalt. ALltså mycket längre än nuvarande nio månader. Sen FÅR man stanna hemma så länge man vill, men vill man att staten ska betala en för det är det såklart logiskt att uppmuntra en jämställd fördelning. I det här fallet kunde du stanna hemma ett helt år och låta din man få lika lång tid på sig att starta sitt företag. Så här skriver jämställdhetsutskottet TANE:
      ”Ledigheten består av tre sexmånadersperioder, varav en är för mamman, en för föräldrarna att dela
      på och en för pappan. Ledigheterna kan användas fram till att barnet
      fyller tre år. Mamman kan om hon så vill utnyttja hemvårdsstödet efter
      perioden öronmärkt för henne och den delbara ledigheten, och pappan kan
      hålla sin ledighet efter det. Barnet kan med andra ord flexibelt skötas
      hemma även efter att det fyllt 1,5 år. En ensamstående förälder kan
      använda hela perioden på 18 månader. En förlängning av
      föräldraledigheten skulle förbättra utkomsten för de flesta
      barnfamiljer, eftersom föräldrarna skulle erhålla inkomstrelaterad
      föräldradagpenning betydligt längre än nu.”

  • Reply Anna 28 april 2016 at 09:09

    Tack för svaret, jag hade fått den uppfattningen att de första 6 månaderna är för mamman, följande 6 för pappan och endast om båda tar ut dessa så får man 6 månader till, annars blir man utan.

  • Reply Sara N 28 april 2016 at 10:31

    Jag tycker kvinnor, mammor, kvinnliga feminister blir kritiserade hur de än gör. Alltid är det nåt vi kunde göra bättre. Speciellt vi själva piskar på oss själva tills vi går under i utmattning eller liknande. Duktiga flickor.

    Jag blev också förvånad över Lady D:s beslut och att det inte direkt håller ur en feministisk synvinkel, vilket är något hon jobbar för hela tiden. Men sen tyckte jag också att det var rätt skönt att hon inte är den perfekta feministen i allt. Hon gör ett enklare val den gången, för att hon vill bo i villa på landet, amma länge med mera. Hon skiter i att försöka vara perfekt och det är rätt så feministiskt det också (att skita i att vara så duktig och rätt hela tiden), även om jag också önskar lite att hon talat mer om hur bra det är med alla som orkar göra jobbet med att leva jämställt också i fråga om att ordna delad föräldraledighet.

    • Reply Peppe Öhman 28 april 2016 at 12:49

      Håller med om allt.

  • Reply Emelie 29 april 2016 at 12:49

    Mycket kloka ord!
    Jag och min man, ska dela lika. Det känns som win-win på alla plan. Det bäst för barnet, vi får lika bra relation till barnet, tror även relationen mår bäst av delat ansvar och inte minst ett steg till en jämställd arbetsmarknaden. Jag önska flera delade lika. Tror det behövs flera pappamånader. Så valet inte kan väljas bort pga av könsroller som reproducerar sig omedvetet 🙂

  • Reply Sofia 1 maj 2016 at 10:50

    Vi skulle gärna dela på föräldraledigheten, men isåfall skulle pappan behöva ta ut en del av föräldraledigheten för vi har inte råd med att endast leva på min lön + hemvårdsbidrag och bo i hyreslägenhet i H:fors. Men hur skulle det då gå med amningen? Dessutom skulle det inte funka praktiskt för mig att återvända till jobbet för endast några månader då jag som barnträdgårdslärare. ( eller visst skulle det funka, men det skulle inte vara så värst tryggt och bra för de barnen med byte av personal hela tiden) 6+6+6 metoden verkar ju lite bättre dock.. Hoppas att den är i kraft om vi skaffar ett tredje barn.

  • Leave a Reply